De Bijzondere Spelen bij het Mah Jong
Bijzondere Mah Jong Formaties of, kortweg: BMJ's, zijn bij De Nederlandse Mah Jong Vereniging
bekend onder een nummer en onder een naam. Dat nummer is een rang-nummer, en de rangvolgorde
heeft betrekking op de zeldzaamheid van de betreffende combinatie: BMJ-5 is
bijvoorbeeld minder zeldzaam dan BMJ-17, het meest zeldzaam is BMJ-50.
Er zijn twee soorten BMJ’s:
a. Regelmatige BMJ's
of OPEN SPELEN. Een BMJ heet regelmatig als de formatie is opgebouwd uit vier
drietallen en een sluitpaar. Een
belangrijke
eigenschap van regelmatige BMJ's is, dat het Open
Spelen zijn. Open Spelen zijn spelen die gevormd mogen worden met behulp van
afgelegde stenen van medespelers door te pungen, kongen
of chowen. Regelmatige BMJ's
tellen ook maximaal één Chow, net als Gewone Mah Jong Formaties.
b. Onregelmatige BMJ’s
of DICHTE SPELEN. Een BMJ heet onregelmatig als de formatie elementen bevat die
bij een Gewone Mah Jong Formatie nooit voor mogen komen. Het belangrijkste
kenmerk van onregelmatige BMJ's is, dat het Dichte
Spelen zijn. Dichte Spelen zijn spelen die geheel door een speler zelf gespaard
moeten worden, dus zonder gebruikmaking van de afgelegde stenen van
medespelers, dus zonder te pungen, te kongen of te chowen. Let wel: de Laatste Steen van een onregelmatig Mah
Jong mag altijd wél een afgelegde steen van een medespeler zijn!
Bij BMJ’s is het
tenslotte belangrijk te weten dat elke soort Gewone Stenen op een bijzondere
wijze is verbonden met één Draak: de zogenaamde Bijpassende Draak. De
combinaties zijn: Bamboes - Groene Draak, Tekens - Rode Draak, Kringen - Witte
Draak.
Dan volgt nu de lijst van BMJ’s:
BMJ-1: Haakwerkje Dicht Spel: vier Valse Pungen en een Vals Paar. BMJ-1 is met afstand
het eenvoudigst te spelen BMJ, daardoor het minst zeldzame BMJ. 250 pt.
BMJ-2: Vuil Parenspel Dicht Spel van zeven Paren. Het woordje "vuil" slaat op de
combinatie: er mogen Paren bij zijn uit elk van de drie soorten Gewone Stenen.
Twee exact dezelfde Paren is toegestaan, maar dat verhoogt de waarde van het
BMJ niet. Pas als dit driemaal voorkomt, dus bij driemaal twee Paren van
dezelfde steen, is er sprake van een hoger BMJ. Dat is dan BMJ-40, het Drie-Kongenspel. Als er naast Paren van Winden of Draken
uitsluitend stenen voorkomen van één soort Gewone Stenen, dan is er sprake van
BMJ-10: Halfschone Paren. Bij zeven Paren van één soort Gewone Stenen is het
BMJ-34: Schone Paren. Zie ook BMJ-33 en BMJ-40. 250 pt.
BMJ-3: Windroos-Trichow Dicht Spel: een Windroos met één Wind dubbel, en drie Chows: één in elk van de drie soorten Gewone Stenen. Als de
drie Chows bovendien alledrie bestaan uit de reeks
1-2-3, of alle drie uit de reeks 7-8-9, of als de drie Chows
achter elkaar gelegd de opeenvolging 1-2-3 4-5-6
7-8-9 opleveren, dan is er sprake van een Trichow-Speciaal,
BMJ-14. 250 pt.
BMJ-4: Draken-Trichow
Dicht Spel: een willekeurige verzameling
van vijf Draken, plus drie Chows, één in elk van de
drie soorten Gewone Stenen. Vijf Draken, dat kan dus bijvoorbeeld zijn: 4 Rode
Draken + 1 Groene Draak, 2 Witte Draken + 3 Groene Draken, of 1 Rode Draak + 1
Groene Draak + 3 Witte Draken. Als de drie Chows
bovendien alle drie bestaan uit de reeks 1-2-3, of alle drie uit de reeks
7-8-9, of als de drie Chows achter elkaar gelegd de
opeenvolging 1-2-3 4-5-6 7-8-9 opleveren, dan is er sprake van een Trichow-Speciaal, BMJ-14. 500 pt.
BMJ-5: Breiwerk Dicht Spel van zeven Valse Paren. Twee-, drie- of viermaal hetzelfde
Valse Paar is toegestaan. Men kan BMJ-5
ook neerleggen als twee rijen stenen in twee soorten Gewone Stenen, dus
bijvoorbeeld in Tekens én in Bamboes de rijen: 2-3-3-5-6-6-9 Als die twee reeksen zijn:
1-2-3-4-5-6-7, dan is er sprake van een Dubbele Zevenstraat, BMJ-17. 500 pt.
BMJ-6: Enkelingenstraat Dicht Spel: een straat met vijf verschillende Honneurs. Als de Honneurs
alle vijf verdubbelende Honneurs zijn (Rode, Groene en Witte Draak plus de
Heersende en de Eigen Wind) dan is er sprake van een Superstraat, BMJ-13. 500
pt.
BMJ-7: Hoge Stenenspel Open Spel: de vier Pungen (of Kongen) én ook
het Sluitpaar zijn alle Hoge Stenen, dus Draken of Winden of de nummers 1 of 9
van Gewone Stenen. 500 pt.
BMJ-8: Draakje Dicht Spel: de zeven verschillende Honneurs met één daarvan dubbel plus
drie paren in één soort Gewone Stenen. 500 pt.
BMJ-9: Windroosstraat Dicht Spel: een Windroos met één Wind dubbel plus een Straat. Let op:
in plaatst van een Wind mag ook de Eén of de
Negen dubbel zijn. 500 pt.
BMJ-10: Halfschoon Parenspel Dicht Spel: zeven Paren in Draken en/of Winden en niet meer dan één
soort Gewone Stenen 500 pt..
BMJ-11: Honneur-Zevenstraat,
Gretha’s Tuintje Dicht Spel: de zeven verschillende Honneurs en een Zevenstraat. 500 pt.
BMJ-12: Wissel-Honneurstraat Dicht Spel: een Paar Winden en een Pung
Draken of, omgekeerd, een Pung Winden en een Paar
Draken met een Straat. 500 pt.
BMJ-13: Superstraat Dicht Spel: Vijf Honneurs die elk verdubbelende Honneurs zijn, dus
Rode, Groene en Witte Draak plus de Heersende en de Eigen Wind en daarbij een
straat. Let op: De Heersende en de Eigen Wind kunnen identiek zijn! 500 pt.
BMJ-14: Trichow-Speciaal Dicht Spel: een Windroos met één Wind dubbel, of een willekeurig
vijftal Draken, met daarbij drie Chows: één in elk
van de drie soorten Gewone Stenen. De drie Chows
bestaan alle drie uit de reeks 1-2-3 (Startchows), of
alle drie uit de reeks 7-8-9 (Staartchows), of de
drie Chows vormen achter elkaar gelegd de reeks 1-2-3
4-5-6 7-8-9. In het laatste geval spreekt men van een Slang. 500 pt.
BMJ-15: Drakenadem Dicht Spel: de drie Draken plus één Draak dubbel en daarbij vijf Paren
in één soort Gewone Stenen. 500 pt.
BMJ-16: Windroos-Parenspel Dicht Spel: een Windroos met vijf Paren in één soort Gewone Stenen. 500
pt.
BMJ-17: Dubbele Zevenstraat, Gertie’s Kousenband Dicht Spel: twee verschillende Zevenstraten. 500 pt.
BMJ-18: Hoge Stenen Parenspel Dicht Spel: zeven Paren van uitsluitend Hoge Stenen (Draken, Winden en
de nummers 1 en 9 van Gewone Stenen). 500 pt.
BMJ-19: Hachi-Ban Dicht Spel: een Achtstraat (een reeks in de nummers 2 t/m 9 of een
reeks in de nummers 1 t/m 8) met daarbij drie Paren Winden of drie Paren
Draken. 500 pt.
BMJ-20: Hoge Enkelingenspel Dicht Spel: de dertien verschillende Hoge Stenen (Draken, Winden en de
nummers 1 en 9 van Bamboes, Kringen en Tekens) met één daarvan dubbel. 1000 pt.
BMJ-21: Dubbele Nummers Open Spel: één Paar van Winden of Draken met vier Pungen uit twee van
de drie soorten Gewone Stenen, die twee aan twee van gelijk nummer zijn.
Voorbeeld: West-West + Kringen 5-5-5 + Kringen 7-7-7 + Tekens 5-5-5 + Tekens
7-7-7.
Let op: Ook bij elk BMJ geldt: EEN PUNG
MAG ALTIJD OOK EEN KONG ZIJN! 1000 pt.
BMJ-22: Honneurspel Open Spel, geheel bestaand uit Honneurs. 1000 pt.
BMJ-23: Kettingspel Open Spel. Een Kettingspel is er in elk van de drie soorten Gewone
Stenen. 1000 pt.
A. In Bamboes
Vier Pungen en een paar Bamboestenen,
waarbij de Rode en de Groene Bamboes elkaar afwisselen. (Een Bamboesteen heet
rood als hij niet helemaal is opgebouwd uit groene onderdelen. Bamboe-één, de Heilige
Vogel, is dus een Rode Bamboe). Het geheel doet dan denken aan een ketting van
beurtelings groene en rode kralen. De nummervolgorde 1-2-3-4-5-6-7-8-9 mag bij
het neerleggen Groen-om-Rood niet worden doorkruist. Wél mogen nummers worden
overgeslagen.
Voorbeeld 1: Bamboe
2-2-2 5-5-5 6-6
7-7-7 9-9-9
Voorbeeld 2: Bamboe
1-1 4-4-4 7-7-7
8-8-8 9-9-9
Voorbeeld 3: Bamboe
3-3-3 4-4 5-5-5
6-6-6 7-7-7
Let op: In dit laatste geval moet de
Bamboe-drie wel rood zijn, dat is niet in elk spel het geval!
In plaats van twee van de Bamboekralen
mogen de Pungen van Rode en Groene Draken worden ingezet, als soort Jokers dus.
De Rode Draak vervangt dan altijd een Rode Bamboe, de Groene Draak een Groene
Bamboe. De Draken mogen niet vóór Bamboe-1 of achter Bamboe-9 worden gelegd.
Let wel: men speelt BMJ-23 ofwel geheel zonder Draken, ofwel met de Rode en de
Groene Draak beide. Een Draken-Paar is niet toegestaan, Kongen
uiteraard wel.
Voorbeeld 4: Bamboe 2-2-2
RD-RD-RD 4-4 5-5-5 GD-GD-GD
(De Rode Draak mag altijd Bamboe-drie vervangen, ook al is de Bamboe-drie van
het spel in kwestie groen.)
Voorbeeld 5: RD-RD-RD
GD-GD-GD 3-3-3 8-8-8
99 (Bamboe-drie moet hier wel
rood zijn.)
B. In Kringen
Vier Pungen en een paar Kringenstenen,
waarbij de Rode en de Witte Kringen elkaar afwisselen. (Een Kringensteen heet
rood als hij niet helemaal is opgebouwd uit grijsgroene en/of zwarte onderdelen.
Kringen-één, de Zon, is dus een Rode Kring, Kringen 2, 4 en 8 heten Wit).
In plaats van twee van de Kringenkralen
mogen de Pungen van Rode en Witte Draken worden ingezet, als soort Jokers dus.
De Rode Draak vervangt dan altijd een Rode Kring, de Witte Draak een Witte
Kring. De Draken mogen niet vóór Kringen-1 of achter Kringen-9 worden gelegd.
C. In Tekens
Twee Pungen en één Paar in oneven
Tekenstenen, dan wel Twee Pungen en één Paar in even Tekenstenen, in beide
gevallen met een Pung Rode Draken en een Pung Witte Draken er tussenin.
BMJ-24: Negen Drakenspel Open Spel: de drie Drakenpungen in een Mah
Jong Formatie die ten minste Half Schoon is. Een Chow mag in de formatie
voorkomen. Winden ook. 1000 pt.
BMJ-25: Vijf Windenplein Open Spel: vijf Winden (beslist een Pung en
een Paar) plus drie Pungen van gelijk nummer (dus uit alle drie de soorten
Gewone Stenen één). 1000 pt.
BMJ-26: Draken-Driespan Dicht Spel: een Enkeling van elk van de drie Draken, een Pung uit elk van de drie soorten Gewone Stenen en een
willekeurig Paar. 1000 pt.
BMJ-27: Vijf Drakenplein Open Spel: vijf Draken (beslist een Pung en
een Paar) en daarbij drie Pungen van gelijk nummer (dus uit alle drie de
soorten Gewone Stenen één). 1000 pt.
BMJ-28: Schone Straat Dicht Spel: een Straat plus een Pung en een
Paar uit één soort Gewone Stenen. Let op: de consequentie is dat men van één van de nummers 1 t/m 9 alle vier de exemplaren in bezit
moet zien te krijgen! 1000 pt.
BMJ-29: Koppen en Staarten Open Spel: vier Pungen en een Paar van uitsluitend Enen en Negens.
1000 pt.
BMJ-30: Vreemdelingenspelen Open Spelen. Vreemdelingspelen zijn er in Bamboes, in Kringen en in
Tekens. Het principe is altijd: twee pungen en een paar uit de Gewone Stenen
plus een Pung van de bijkleurende Draak en een Pung van een Draak in een andere kleur. De laatse Drakenpung is de Vreemdeling.
1000 pt.
a. In Bamboes
Acht Groene Bamboestenen (twee Pungen en
een Paar) met een Pung Groene Draken
en een Pung Draken van een andere kleur, of:
Acht Rode Bamboestenen (twee Pungen en een
Paar) met een Pung Rode Draken
en een Pung Draken van een andere kleur.
b. In Kringen. Let op: Bij
Vreemdelingspelen mag Kringen-1 NIET worden gebruikt!
Acht Witte Kringenstenen (twee Pungen en
een Paar) met een Pung Witte Draken
en een Pung Draken van een andere kleur, of:
Acht Rode Kringenstenen (twee Pungen en
een Paar) met een Pung Rode Draken
en een Pung Draken van een andere kleur.
c. In Tekens
Acht Tekenstenen, (twee Pungen en een
Paar) in stenen met opeenvolgend nummer, met een Pung Rode
Draken en een Pung
Draken van een andere kleur.
BMJ-31: Eigen Zevenstraat Dicht Spel: een Pung Eigen Winden (vandaar
het woordje "eigen" in de naam) een Pung
Rode Draken en een Zevenstraat met één van die zeven stenen dubbel. 1000 pt.
BMJ-32: Oneven Schoon Spel Open Spel van de oneven nummers in één soort Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-33: Honneur Parenspel Dicht Spel: zeven Paren van uitsluitend Honneurs. 1000 pt.
BMJ-34: Schoon Parenspel Dicht Spel: zeven Paren van één soort Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-35: Acht-Drakenspelen Open Spel. Acht Drakenspelen zijn er in Bamboes, in Kringen en in
Tekens. Het principe is altijd: een Paar Witte Draken plus een Pung van de Rode en een Pung van
de Groene Draken met daarbij twee pungen uit één soort Gewone Stenen. Die
laatste twee pungen zijn ofwel van dezelfde kleur (in Bamboes en in Kringen)
ofwel beide even of beide oneven (in Tekens). 1000 pt.
BMJ-36: Vier Windenspel Open Spel: Pungen (of Kongen) van de 4
Winden. Het spel mag gecompleteerd worden met elk Paar. 1000 pt.
BMJ-37: Edelsteenspelen Open Spelen. Edelsteen spelen zijn er alleen in Bamboes en in Kringen.
1000 pt.
In Bamboes is er het Jadespel: vier Pungen en een Paar in uitsluitend
Groene Bamboestenen eventueel met een Pung of Paar
Groene Draken of een Robijnspel: vier Pungen en een Paar in uitsluitend
Rode Bamboestenen eventueel met een Pung of Paar
Groene Draken.
In Kringen is er het Robijnspel: vier Pungen en een Paar in
uitsluitend Rode Bamboestenen (nooit met Rode Draken erbij!)
of het Parelspel: vier Pungen in Witte Kringenstenen en de
Witte Draak met daarbij een onecht paar uit de resterende witte stenen.
Tenslotte is er een Edelsteen spel dat
dicht gespeeld moet worden. Dat betreft dan een Parelspel bestaande uit vier
Paren witte stenen (Kringen of Draken) en twee Pungen Witte Stenen (Kringen of
Draken)
BMJ-38: Schoon Poortenspel Dicht Spel. Het principe van een Poortenspel is een Straat met aan
weerszijden daarvan een Pung als Poort. Het
middengedeelte van een Schoon Poortenspel bestaat uit een reeks van de nummers
2 t/m 8, met één van die zeven stenen dubbel. De
Poorten
zijn Pungen van de nummers 1 en 9. Poorten en middengedeelte zijn van
één soort Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-39: Even Schoon Spel Open Spel: vier Pungen en een Paar van uitsluitend even nummers in één
soort Gewone Stenen. Een Pung of Paar van de
Bijpassende Draak moet te hulp komen om een Mah Jong Formatie mogelijk te
maken. 1000 pt.
BMJ-40: Drie Kongenspel Dicht Spel: zeven Paren waarbij driemaal eenzelfde Paar dubbel
voorkomt. De naam is eigenlijk foutief: er liggen wel drie viertallen op de
plank, maar dat mogen beslist geen Kongen worden
genoemd. Een Kong is immers pas een Kong als hij is aangemeld, en deze
viertallen worden juist niet aangemeld. 1000 pt.
BMJ-41: Acht-Drakenspel-Gelijk: een Drakenspiegel Open Spel. BMJ-41 is het hoogste Open Spel dat men spelen kan. Alle BMJ's met een hoger rangnummer zijn Dichte Mah Jongs. Een
Drakenspiegel bestaat uit een Paar Witte en een Pung
Rode en Groene Draken, aangevuld met twee Pungen van gelijk nummer in twee
soorten Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-42: Draken Poortenspel Dicht Spel. Het principe van een Poortenspel is een Straat met aan
weerszijden daarvan een Pung als Poort. Het
middengedeelte van een Draken-Poortenspel bestaat uit een reeks van de nummers
2 t/m 8, met één van die zeven stenen dubbel in één
soort
Gewone Stenen. De ene Poort is nu een Pung van de Bijpassende Draak, de andere Poort is een Pung van ofwel nummer 1 ofwel nummer 9, uiteraard in
dezelfde soort Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-43: Verwarde Poortenspel Dicht Spel. Het principe van een Poortenspel is een Straat met aan
weerszijden daarvan een Pung als Poort. Het
middengedeelte van een Verward Poortenspel bestaat uit een reeks van de nummers
2 t/m 8, met één van die zeven stenen dubbel in één
soort Gewone Stenen. De Poorten zijn Pungen van de nrs
1 en 9 van de andere soorten Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-44: Even Poortenspelen Dicht Spel. 1000 pt. Het principe van
een Poortenspel is een Straat met aan weerszijden daarvan een Pung als Poort. Het middengedeelte van een Even Poortenspel
bestaat uit de paren van de nummers 2, 4, 6 en 8 in één soort Gewone Stenen.
Rondom dat
middengedeelte van acht stenen kunnen nu drie soorten Poorten voorkomen,
namelijk:
1e.
De Pungen van de nummers 1 en 9 in dezelfde soort Gewone Stenen
2e.
De Pung van de Bijpassende Draak + een Pung van ofwel Enen ofwel Negens in dezelfde soort Gewone
Stenen
3e.
De Pungen van Enen en Negens in de twee andere soorten Gewone Stenen
BMJ-45: Dubbele Windroos Draken Dicht Spel: tweemaal een Windroos plus twee Drakenpungen.
Anders gezien: men heeft van elke Wind een Paar en van twee van de drie soorten
Draken een Pung. 1000 pt.
BMJ-46: Windroosplein Dicht Spel: een Windroos met één van de Winden dubbel en drie Pungen
van gelijk nummer uit elk van de drie soorten Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-47: Windroostrap Dicht Spel, bestaande uit een Windroos met ofwel de 10-stenenreeks
2-4-4-6-6-6-8-8-8-8 ofwel de 10-stenen-reeks 2-2-2-2-4-4-4-6-6-8 in één soort
Gewone Stenen. In het eerste geval is het een Oplopende Trap, in het tweede
geval een Aflopende Trap. 1000 pt.
BMJ-48: Heilig Negen Poortenspel Dicht Spel. 1000 pt. In wachtende
toestand ligt op de plank in één soort Gewone Stenen, de reeks van deze 13 stenen: 1 - 1 - 1 - 2 - 3
- 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 9 - 9
Nu doet zich iets heel bijzonders voor.
Van welk van deze negen stenen men er ook een steen bijkoopt, altijd is het
mogelijk om een Mah Jong Formatie te maken bestaande uit vier drietallen en een
Sluitpaar. In zes van de gevallen ontstaat een Mah Jong Formatie bestaande uit
drie Chows, één Pung en een
Sluitpaar, in de drie andere gevallen een Mah Jong Formatie bestaande uit twee Chows, twee Pungen en een Sluitpaar. Een speler met
bovengetekend Wachtend Spel kan zo met elk van zijn negen verschillende stenen
uitkomen. Naar die negen mogelijkheden heet het spel ook het Heilig Negen
Poortenspel. Voor Oosterlingen is de symboliek hier heel belangrijk: de negen Poorten
verwijzen voor hen naar de negen openingen van het menselijk lichaam.
BMJ-49: Indirekt
Spel van de Hemel: Een speler heeft Mah Jong met de eerste
afgelegde steen. 1000 pt.
BMJ-50: Spel van de Hemel: Oost krijgt Mah Jong bij het delen. 1000 pt.